• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Новини
  • Тези до виступу заступника Міністра Дроздової Л.М. на колегії щодо формування ефективної моделі функціонування інституту фахівців із соціальної роботи

Тези до виступу заступника Міністра Дроздової Л.М. на колегії щодо формування ефективної моделі функціонування інституту фахівців із соціальної роботи

2013-11-10

Тези до виступу заступника Міністра Дроздової Л.М. на колегії щодо формування ефективної моделі функціонування інституту фахівців із соціальної роботи 18.07. 2013 року

Шановні члени Колегії! Присутні та запрошені колеги!

На виконання соціальних ініціатив Президента України та пріоритетних завдань Міністерства у минулому році було розширено інститут фахівців із соціальної роботи на 12 тисяч осіб. Введення зазначених фахівців до центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді спрямовано на виконання Доручення Президента України, Національної стратегії профілактики соціального сирітства до 2020 року, Державної програми підтримки сім’ї до 2016 року, зокрема для:- виявлення усіх сімей, які потребують соціальної підтримки з боку держави;- організації своєчасної допомоги у вирішенні усіх проблемних питань як сім’ї у цілому так і кожного з її членів;- безпосереднього надання соціальних послуг сім’ям з дітьми;- забезпечення координації роботи з вирішення проблемних питань членів сімей, інших категорій соціальних груп населення (громадянам похилого віку, інвалідам та іншим).Поставлені завдання обумовлюють перехід на інший, новий рівень взаємодії фахівців із соціальної роботи як із системою соціального захисту населення, громадою так із іншими системами: охорони здоров’я, освіти і науки, внутрішніх справ, і власне із самою сім’єю. Оскільки лише у системі соціального захисту населення функціонує понад 2,5 тисяч закладів та установ, що надають соціальні послуги різним соціальним групам, зокрема: центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, будинки – інтернати для громадян похилого віку та інвалідів, територіальні центри соціального обслуговування, одиноких непрацездатних громадян, центри соціально - психологічної допомоги, заклади соціального обслуговування для сім’ї, дітей та молоді, заклади для бездомних осіб, притулки для дітей, центри реабілітації інвалідів.Як ви знаєте, робота фахівців розпочиналася не з чистого аркуша, але вимоги часу, наше суспільство примушують нас переглянути професійний підхід до організації діяльності спеціалістів системи Мінсоцполітики. У дуже стислі терміни до нас прийшли працювати багато нових людей, проведено їх навчання. Ми спостерігали плинність кадрів, бо не усі фахівці мали багатогранну професійну підготовку, витримували величезне емоційне та психологічне навантаження. Але разом з тим, ми маємо перші результати роботи. Зокрема:- у 26 разів зросла кількість випадків попередження ризиків розміщення дитини до інтернатного закладу. (у 2013 році-13,559 тис., у 2012-523) Даний результат вважаємо одним із найкращих якісних показників їх роботи; - у 16 разів зросли показники щодо сприяння фахівців у влаштуванні дітей до дитячих садків та шкіл (у 2013 році-1942, у 2012-833);- у 5 разів збільшилась кількість дітей, яких фахівці повернули до біологічної сім’ї із закладу державного утримання.(у 2013 р.-860, у 2012-166).Раніше фахівці працювали переважно із сім’ями з дітьми у системі Мінсім’ямолоді. На сьогодні зазначені спеціалісти працюють у системі соціального захисту населення і повинні надавати допомогу не лише сім’ям з дітьми але і іншим категоріям населення, виконувати комплексні завдання, які стоять перед всіма працівниками системи соціального захисту.Час змінює концептуальні підходи до їх роботи, які я зараз хочу вам презентувати.Зупинюся на відмінних особливостях нової концепції. Перше. Фахівці своєчасно виявляють проблемні сім’ї з усіх питань, оскільки працюють безпосередньо у громаді, переважно у сільській місцевості, знають усіх мешканців.Друге. Через фахівця забезпечено максимальну доступність кожного члена сім’ї до соціальних послуг, шляхом обстеження та оцінки їх потреб у таких послугах, а також активне їх залучення до вирішення власних проблем.Третє. Діяльність фахівця із соціальної роботи забезпечує як міжвідомчу співпрацю так і органічно вливається у систему соціального захисту.Окремо хочу акцентувати вашу увагу на трьох основних ролях фахівця у громаді. Фахівець одночасно виступає :- надавачем соціальних послуг щодо своєчасного виявлення проблемних сімей та кожного з її членів; консультування та інформування сім’ї про можливі шляхи вирішення цих проблем; надання допомоги в оформленні необхідних документів;- координатором, який забезпечує взаємодію сім’ї та кожного з її членів із суб’єктами, що можуть допомогти у вирішенні їх питань та направляє громадян до зазначених суб’єктів, тримає на контролі до їх вирішення. - представником інтересів сім’ї та кожного з її членів в організаціях, установах та закладах різних форм власності. Зазначені ролі обумовлюють алгоритм роботи фахівця як на рівні громади так безпосередньо із сім’єю.В громаді фахівець забезпечує:інформування сімей, які не потребують допомоги, про їх права та можливості;виявлення проблемних сімей;організацію надання проблемним сім’ям допомоги та підтримки, у тому числі через направлення їх до органів, організацій, установ та закладів різних галузей (для оформлення документів для призначення різних видів допомог, субсидій, протезування, працевлаштування та інше). Тобто, фахівець є координатором соціальної підтримки усіх сімей за всіма напрямами. Окремо хочу наголосити, шановні колеги, щоб всі зрозуміли і не плутали, що хоча назви посад фахівців із соціальної роботи центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та фахівців із соціального обслуговування вдома, соціальних працівників територіальних центрів соціального обслуговування одиноких, непрацездатних громадян схожі, але мають різні завдання:- фахівці із соціальної роботи центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді безпосередньо надають соціальні послуги сім’ям з дітьми, а координують вирішення проблемних питань громадян похилого віку, інвалідів по іншим різним напрямам та надають їм послуги з інформування, консультування, представництва інтересів в органах, організаціях, установах та закладах системи соціального захисту;- соціальні працівники/робітники територіальних центрів безпосередньо надають соціальні послуги громадянам похилого віку та інвалідам – догляд вдома, паліативний догляд, послуги соціальної адаптації, соціальної реабілітації.Хочу привести практичний приклад роботи фахівця із соціальної роботи.Фахівець виявив, здійснив обстеження та оцінку потреб сім’ї, яка складається із:- непрацюючого батька;- матері, яка перебуває у відпустці по догляду за дитиною до трьох років;- двох дітей – одна дитина новонароджена, інша – дитина з особливими потребами;- бабусі.Фахівець повинен:- визначити проблемні питання кожного члена цієї сім’ї;- скласти індивідуальний план виходу сім’ї із складної життєвої ситуації;- забезпечити контроль за його виконанням.Зокрема, зазначений план має містити заходи щодо направлення:- непрацюючого батька до центру зайнятості для пошуку роботи та працевлаштування;- направлення бабусі, у разі необхідності, до територіального центру для отримання послуг у відділеннях соціально-побутової адаптації або соціально-медичних послуг, або відділення надання натуральної чи грошової допомоги для сприяння її самореалізації, покращення морально-психологічного стану, отримання, за потреби, послуг перукаря, швачки;- матері - до управління соціального захисту населення за місцем проживання для оформлення допомоги по догляду за дитиною до трьох років;- дитини з особливими потребами до центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів;- координація цієї роботи всіх служб до кінцевого вирішення питання.Таким чином, алгоритм роботи фахівця із сім’єю складається з наступних етапів: - підготовчий етап, що включає активне виявлення, облік, обстеження, оцінку потреб;- етап реалізації, що включає прийняття рішення, складання індивідуального плану, укладання угоди, реалізацію індивідуального плану;- завершальний етап, що включає корегування та перегляд плану, досягнення результату та постпрограмну підтримку.Які ми очікуємо результати від впровадження такої моделі? Перше. Своєчасне виявлення проблемних сімей з метою профілактики сімейного неблагополуччя.Друге. Доступність до якісних та адресних соціальних послуг.Третє. Ефективну взаємодію та координацію усіх структур, які забезпечує якість надання соціальних послуг усім сім’ям.Четверте. Щоб жодна дитина-сирота, дитина яка позбавлена батьківського піклуванням та вилучена із сім’ї без позбавлення батьківських прав не потрапляла до інтернатних закладів.П’яте. Збереження біологічної родини для дитини, у разі неможливості – влаштування лише у сімейні форми виховання.

Шановні колеги!

Хочу зазначити, що час дуже динамічний, все у житті змінюється. Зміна моделі вимагає зміни пріоритетів, тому для фахівців ми визначили такі пріоритети та завдання, які потребують першочергового вирішення на протязі 2013- 2014 роки.На національному рівні: Перш за все, внести зміни до Закону про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю щодо удосконалення порядку соціального супроводу сімей. (Протягом вересня 2013)Внести на розгляд Кабінету Міністрів Порядок взаємодії суб’єктів соціального супроводу, погоджений зі всіма зацікавленими центральними органами виконавчої влади у вересні 2013 року та Загальне положення про Центр соціальних служб зі змінами. Затвердити:- нову структуру та штати даних центрів ( серпень 2013);- методичні рекомендації щодо виявлення та надання соціальних послуг (серпень 2013);- Положення про організацію та проведення підвищення кваліфікації фахівців (вересень 2013).На регіональному рівні:- Забезпечити більш активне виявлення проблемних сімей в т.ч. з залученням громади (депутатів усіх рівнів, відповідальних товариств співвласників багатоповерхових будинків). - Визначити регіональні пріоритети діяльності фахівців, виходячи з демографічної специфіки та соціального паспорту регіону.- Розробити та затвердити плани заходів проведення інформаційно-просвітницької кампанії, спрямованої на поширення серед населення інформації про місце та роль фахівців у громаді, їх функції та завдання з врахуванням вимог сьогодення.- Затвердити плани заходів влаштування дітей-сиріт у сімейні форми виховання до 2020 року та контролювати їх виконання.- Впровадити в практику діяльності програми щодо формування відповідального батьківства серед молодих подружніх пар.- Передбачити у місцевих бюджетах кошти на проведення навчання фахівців з метою підвищення їх кваліфікації.

Шановні учасники колегії!

Змінюючи вектор та підходи у роботі фахівців, ми повинні усвідомлювати, що мають бути змінені і підходи до оцінки їх діяльності. Тому ми запроваджуємо чіткі критерії оцінки якості соціальних послуг та індикатори ефективності роботи фахівців. Наголошу на окремих критеріях.Що стосується індикаторів ефективності роботи фахівця. Це - індикатори щодо подолання соціального сирітства та подолання складних життєвих обставинах, зокрема:- індикатор кількості направлених клопотань до органів місцевої влади та органів місцевого самоврядування щодо покращення житлово-побутових умов;- кількості осіб, яким надано допомоги в оформлені документів для призначення соціальних виплат;- кількості осіб, яким надано допомогу у відновлені документів реєстрації за місцем проживанням;- зменшення кількості батьків, які були позбавленні батьківських прав;- зменшення кількості дітей, які повернуті з інтернат них закладів до біологічних сімей та інші які ви бачите на слайді.Що стосується критеріїв оцінки якості соціальних послуг.Це - результативність, адресність, своєчасність, конфіденційність, професійність, зручність, повага гідності, доступність.Ми переконані, що такий підхід до модернізації соціальних служб сприятиме повному соціальному охопленню послугами найуразливіших категорій населення, ранньому виявленню проблемних сімей та вчасному наданню їм адресної та якісної підтримки всіма працівниками як соціальної сфери так і працівників інших галузей. Як і передбачено соціальними ініціативами Президента України Віктора Федоровича Януковича.

Дякую за увагу.
Кiлькiсть переглядiв: 307

Коментарi